Sign my
GuestBook

NS 5000

Voorbereiding van bouw van het onderstel

De eeerste snede, ik verklaar dit project voor GESTART!

In het algemeen wordt het aanbevolen om etsdelen uit de fret te snijden door de etsbruggen, tabs, met een scherphobbymes op een harde ondergrond door te snijden. Dit geldt voor de meest voorkomende soort etsfrets: 0,5 mm dik en met half-geëtste tabs. Maar deze fret is 0,9 mm dik en de tabs zijn niet aangeëtst. Ik heb niet eens geprobeerd om ze door te snijden. De figuurzaag kwam tevoorschijn en die had geen moeite met de sterke tabs. De verkleuring van het messing geeft de leeftijd van de kit aan.

Een proef-samenbouw om the kijken hoe alles past.

Op één na allemaal gereinigd en van etsranden ontdaan. Het rechtste framedeel is nog oorspronkelijk om te laten zien wat een enorm verschil het maakt als je even met korrel 1200 schuurpapier wappert.

Ik vijlde alle etsranden rondom weg. Technisch gesproken hoeft dat niet  maar ik heb een hekel aan de etsranden, een restje van het etsproces. Het is een teken van slordig werk van een luie bouwer. Dus haalde ik ze weg,ook van de afstandplaatjes. Dat was toch een beetje een misrekening. De etsranden in de verzonken zijkanten (rode lijnen) waren kennelijk in het ontwerp van de kit meegerekend in de benodigde breedte van de afstandplaatjes. Met een beetje vijlen zouden ze perfect gepast hebben maar ze helemaal glad vijlen bleek te veelvan het goede. De afstandplaatjes hebben nu een beetje speling en daarmee hun functie als afstandhouder toch wel een beetje verloren. Ik zal het frame goed moeten richten voor het solderen.

 

Een proefpassing van het lager in het middelste gat. Geheel volgens verwachting paste het niet. Goed ontworpen kits hebben gaten die nét iets te klein zijn. Etsen is een van nature vrij onnauwkeurig proces en het is beter iets te kleine gaten te hebben dan te grote. Het is aan de bouwer om de gaten wat te ruimen tot de gewenste passing.

Tot mijn grote verrassing had ik maar een paar slagen met de ruimer nodig om een perfecte, nét klemmende passing van het lager te krijgen. Ik zette een streepje op de ruimer om op een snelle manier eenzelfde opening in de andere frameplaat te maken.

Ik zal drie lagers vooraf een nauwkeurige, vaste positie geven:

  • de twee lagers van de middelste as, om de dwarsbeweging van het frame te fixeren
  • een lager in de achteras, om de lengtebeweging van het frame te fixeren

Deze drie gaten worden dus geruimd tot een nét klemmende passing. Daarna worden ze ook meteen gesoldeerd.

 

De andere zeven gaten worden tot een grotere maat geruimd zodat ze ongeveer 0,5 mm speling krijgen.

 

Zo dus

 

Het hoe en waarom zal ik uitleggen gedurende de samenbouw van het onderstel.

Maar voor het zover is moet ik eerst mijn aandacht wijden aan beslissingen over de aandrijving.